کد خبر : 228196 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

علائم لخته شدن خون

علائم لخته شدن خون لخته شدن خون یک فرآیند عادی و طبیعی است. ولی بیشتر مردم این پدیده را نمی شناسند و معمولا زمانی متوجه این اتفاق می شوند که خون بیش از حد عادی لخته شده و آسیب های جدی به اعضا بدن وارد کرده است. یک لخته خون …

علائم لخته شدن خون

علائم لخته شدن خون

لخته شدن خون یک فرآیند عادی و طبیعی است. ولی بیشتر مردم این پدیده را نمی شناسند و معمولا زمانی متوجه این اتفاق می شوند که خون بیش از حد عادی لخته شده و آسیب های جدی به اعضا بدن وارد کرده است.

یک لخته خون در رگها می تواند وضعیت کاملا خطرناک حتی مرگبار ایجاد کند. با شناخت بهتر می توان سعی کرد از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کرد و اگر این اتفاق رخ داد آسیب وارد شده به رگهای خونی، در قالب یک توده ژل مانند را تا حد ممکن اصلاح کرد.

چرا که باقی ماندن لخته خون در شریان یا ورید مشکلات بزرگی به دلیل عدم جریان خون ایجاد می کنند.

آسیب های ناشی از لخته خون

وقتی یک لخته خون در یکی از وریدهای بزرگ گیر می افتد ترمبوز ورید عمقی یا اصطلاحا DVT رخ می دهد. شایع ترین این حالت لخته خون در پاها می باشد. اما در نقاط دیگر بدن مانند بازوها، لگن، ریه ها حتی در مغز نیز DVT رخ می دهد.

یک لخته کوچک خون بی حرکت، معمولا بی ضرر محسوب می شود. اما اگر همراه با لخته خون شکستن عضو هم اتفاق بیوفتد، ممکن است لخته خون به سمت قلب و ریه حرکت کند. حرکت لخته به سمت ریه ها و اسکان در ناحیه ریه را آمبولی می نامند که یکی از وحشتناک ترین حالت های لخته خون است.

برای شناخت وجود لخته خون در بدن فقط می بایست علائم شایع و عوامل خطر را خوب بشناسید و البته چندین عامل وجود دارد که باعث افزایش شانس ابتلا به لخته شدن خون در رگها می گردد.

عوامل زمینه ساز لخته شدن خون

افراد مسن تر از ۶۵ سال بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند. سفرهای طولانی که منجر به نشستن زیاد حدود بالای چهار ساعت می شوند. استراحت بیش از حد یا بهتر است بگوییم کم تحرکی برای مدت طولانی، چاقی، بارداری، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن همه اینها می تواند دلیلی برای این بیماری باشند.

لخته خون در پا

بسیاری از علائم لخته شدن خون شباهت زیادی به علائم بیماریهای دیگر دارد. مثلا شایع ترین لخته خون در ساق پا رخ می دهد و بروز علائم بستگی به میزان خسارت لخته دارد. یک لخته بزرگ می تواند تورم و درد شدید در این ناحیه را بروز دهد. از دیگر علائم لخته خون در پا ورم، درد، احساس گرمای زیاد، درد ساق پا هنگام کشش انگشتان به سمت بالا و تغییر رنگ به سمت آبی می باشد.

لخته خون در قلب

لخته شدن خون در قلب اتفاقی است که کمتر رخ می دهد. اما حضور یک لخته خون حتی بسیار کوچک می تواند باعث درد در ناحیه قفسه سینه و اختلال در سیستم قلب و خون شود. حس سنگینی قفسه سینه، حس سرگیجه و تنگی نفس از علائم هشدار دهنده است.

لخته خون در شکم

از نشانه هایی که یک لخته خون در شکم ایجاد می کند درد شدید شکم همراه با استفراغ و اسهال است. البته این نشانه ها می تواند یک ویروس معده یا حتی یک مسمومیت غذایی باشد. ولی برای مراقبت های حرفه ای و بهداشتی بهتر است به این علائم دقت کنید.

لخته خون در مغز

یک سردرد ناگهانی و شدید همراه با دشواری در دید و تکلم نشان دهنده وجود یک لخته خون در مغز است.

لخته خون در ریه ها

نشانه های احتمالی لخته خون در ریه ها یا آمبولی ریوی عبارتند از: تنگی نفس شدید و به طور ناگهانی، درد قفسه سینه، تپش قلب یا ضربان قلب سریع، مشکلات تنفسی و سرفه خونی.

عوارض یک لخته کوچک خون می تواند بسیار آزار دهنده باشد. توقف جریان خون و یا حرکت لخته خون در شریانها حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، مشکلات بارداری و . . . ایجاد می کند. با خودداری مصرف سیگار و مراقبت های حرفه ای بهداشت، خود را از این عوارض دور نگه دارید.

اگر علائم لخته شدن خون به خصوص آبی رنگ شدن عضو، تنگی نفس شدید و ناگهانی، درد قفسه سینه، ناتوانی در تکلم و شنوایی به شما دست داد بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و دستورات پزشکی را انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 720 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php