کد خبر : 231339 تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۰۰

استرس با مغز چه می کند؟!

استرس با مغز چه می کند؟! فکر می‌کنید، موش‌ها چگونه دچار استرس می‌شوند؟ دانشمندان، موش‌ها را روی یک صفحه می‌گذارند و شوک الکتریکی خفیفی به کف پایشان وارد می‌کنند. از آنجا که موش نمی‌داند کی و چه زمانی شوک وارد می‌شود، دچار استرس می‌شود. در واقع ترس و درد ناشی …

استرس با مغز چه می کند؟!

استرس با مغز چه می کند؟!

فکر می‌کنید، موش‌ها چگونه دچار استرس می‌شوند؟ دانشمندان، موش‌ها را روی یک صفحه می‌گذارند و شوک الکتریکی خفیفی به کف پایشان وارد می‌کنند. از آنجا که موش نمی‌داند کی و چه زمانی شوک وارد می‌شود، دچار استرس می‌شود. در واقع ترس و درد ناشی از کنترل نکردن شرایط است که موش را دچار استرس می‌کند. اثر استرس روی مغز موش‌ها بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد این اثرات کاملا شبیه اثراتی است که استرس بر مغز انسان‌ها می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان داده است، هر استرسی که تجربه می‌کنیم، می‌تواند اثر بلند مدتی روی مغز ما بگذارد و ساختارهای خاص مغز و عملکرد نواحی خاص آن را دچار تغییر کند. برای این که موش‌ها دچار استرس شوند، آنها را به مدت ۴۰ دقیقه و در فواصل نامرتب با شوک الکتریکی دچار تحریک می‌کنند. این کار باعث می‌شود، هورمونی به نام کورتیکسترون در مغز آزاد شود. آزاد شدن کورتیکسترون روی بخش پیش پیشانی مغز اثر می‌گذارد؛ یعنی درست جایی که کمک می‌کند تا ما بتوانیم به‌طور منطقی فکر کنیم یا تصمیمی بگیریم. هورمون کورتیکسترون باعث می‌شود تا ماده‌ای به اسم گلوتامات آزاد شود. گلوتامات ماده‌ای تحریک کننده است، یعنی باعث تشدید فعالیت نرون‌ها در زمان حضورش می‌شود. این ماده تا ۲۴ ساعت پس از استرس نیز در مغز باقی می‌ماند و این یعنی فعالیت بیشتر و بیشتر نرون‌ها.

فعالیت طولانی مدت نرون‌ها بر اثر این ماده، باعث ضعف و مرگ آنها شده و همین عامل به تغییر در ساختارهای مغز و عملکرد مناطق خاص مغز منجر می‌شود. در شرایط عادی پس از ۲۴ ساعت مقدار گلوتامات به سطح نرمال خود برمی‌گردد شرایط عادی مثل یک استرس کوتاه‌مدت ۴۰ دقیقه‌ای. حالا به استرس‌های طولانی‌مدتی فکر کنید که در زندگی تجربه می‌کنیم؛ استرس کنکور، طلاق، تنهایی و جدایی از والدین. اثر بلندمدت آنها در مغز و بخصوص بخش پیش پیشانی مغز را با همین بررسی ۴۰ دقیقه‌ای روی موش‌ها می‌توان برآورد کرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 568 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php