کد خبر : 243217 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است آورده اند که… گرگ پیری بود که در دوران زندگیش حیوانات و جانواران و پرندگان زیادی را خورده بود و به دیگران هم زیان فراوان رسانده بود. روزی تصمیم گرفت برای اینکه حیوانات دیگر هم او را دوست داشته باشند، به نقطهٔ دور …

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است

معنی ضرب المثل توبه گرگ مرگ است

آورده اند که…

گرگ پیری بود که در دوران زندگیش حیوانات و جانواران و پرندگان زیادی را خورده بود و به دیگران هم زیان فراوان رسانده بود. روزی تصمیم گرفت برای اینکه حیوانات دیگر هم او را دوست داشته باشند، به نقطهٔ دور دستی برود و توبه کند. به همین قصد هم به راه افتاد.

در راه گرسنه شد، به اطرافش نگاه کرد، اسبی را دید که در مرغزاری می چرد.

پیش اسب رفت و گفت! می خواهم به سرزمین دوری بروم و توبه کنم، اما حالا خیلی گرسنه ام از تو می خواهم که در این راه با من شریک بشوی؟!

اسب گفت: که از دست من چه کاری بر می آید؟

گرگ گفت: اگر خودت را در این راه قربانی کنی من می توانم از گوشت تو سیر شوم و از گرسنگی نجات پیدا کنم و هم اینکه دیگران از گوشت تو می خوردند و سیر می شوند. تو با این کار خودت به همنوعان خود کمک می کنی.

اسب برای نجات جان خود بفکر حیله افتاد و رو به گرگ کرد و گفت: عمو گرگ!

من آماده ام که در این کار خیر شرکت کنم و خودم را قربانی کنم.

اما دردی دارم که سالهای زیادی است که ز جرم می دهد. از تو می خواهم در دم را چاره کنی،‌بعد مرا قربانی کنی!‌ گرگ جواب داد: دردت چیست حتماً چاره اش می کنم، اگر هم نتوانستم پیش روباه می روم تا درد ترا علاج کند. اسب گفت: چه گویم؟، چند سال قبل، پیش یک نعلبند نادان رفتم که سم هایم را نعل بزند، اما نعلبند نادان نعل را اشتباهی روی گوشت پایم زد و این درد از آنروز مرا زجر می دهد.

از تو می خواهم که نزدیک بیایی و زخمهای مرا نگاه کنی.

گرگ گفت: بگذار نگاه کنم، اسب پاهایش را بلند کرد و چنان لگد محکمی به سر گرگ زد که مغزش بیرون ریخت، گرگ که داشت می مرد به خودش گفت: آخر ای گرگ! پدرت نعلبند بود، مادرت نعلبند بود؟ ترا چه به نعلبندی؟

اسب هم از خوشحالی نمی دانست چه کند؟ هی می رقصید و به گرگ می گفت توبه گرگ مرگ است. یعنی کسی که دست از عادتش بر ندارد.

2/5 - (3 امتیاز)
دسته بندی : سرگرمی ، ضرب و المثل بازدید 1,904 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php