کد خبر : 245191 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

فضیلت اجتناب از مال حرام

فضیلت اجتناب از مال حرام ضد عدم اجتناب از مال حرام، اجتناب و احتراز از آن است. و آن یک معنی ورع است. و معنی دیگر آن، نگاه داشتن خود است از مطلق معاصی. و منع نفس، از هر چه سزاوار نیست. و تقوی نیز با ورع، یک معنی دارد. …

فضیلت اجتناب از مال حرام

فضیلت اجتناب از مال حرام

ضد عدم اجتناب از مال حرام، اجتناب و احتراز از آن است. و آن یک معنی ورع است. و معنی دیگر آن، نگاه داشتن خود است از مطلق معاصی. و منع نفس، از هر چه سزاوار نیست. و تقوی نیز با ورع، یک معنی دارد. و آن نیز بر دو معنی اطلاق می شود. پس ضد گرفتن مال حرام، ورع و تقوی است، به یک معنی که معنی اخص باشد و اما ورع و تقوی به معنی اعم، ضد معصیت است. و به هر حال شبهه نیست در اینکه ورع و تقوی، اعظم بواعث نجات، و عمده چیزی است که آدمی را به سعادات می رساند.

از حضرت پیغمبر – صلی الله علیه و آله – مروی است که: «هر که ملاقات کند خدا رادر حالتی که از اهل ورع باشد، خدای – تعالی – به او عطا می فرماید کل ثواب اسلام را». (1)

و در بعضی از کتب سماویه وارد است که: «حق – تعالی – فرمود که: اما اهل ورع رامن شرم می کنم که محاسبه ایشان را بکشم. (2)

و از حضرت امام محمد باقر – علیه السلام – مروی است که: «نیست شیعه ما مگرکسی که پرهیزکاری را شعار خود کند. و خدا را اطاعت کند. پس بپرهیزید و عمل کنیدبه جهت امید آنچه در نزد خداست. نیست در میان خدا و میان کسی خویشی و قرابتی، دوست ترین بنده در نزد خدا پرهیزکارترین و مطیع ترین ایشان است». (3)

و حضرت صادق – علیه السلام – فرمود: «کسی نمی رسد به آنچه در نزد خداست، مگر به ورع». (4)

و فرمود: «به درستی که: خدا ضامن شده است از برای کسی که بپرهیزد از معصیت او، اینکه او را از حالتی که مکروه دارد نقل کند به آن حالی که دوست دارد. و روزی او رابرساند از جائی که گمان نداشته باشد». (5)

و فرمود: «عمل کم با تقوی، بهتر است از عمل بسیار بدون تقوی». (6)

و نیز از آن حضرت مروی است که: «خدای – تعالی – هیچ بنده ای را نقل نکرد ازذلت معاصی به عزت تقوی، مگر اینکه او را بی مال غنی گردانید. و بی عشیره و قبیله عزیز کرد. و بی گشاده روئی به دلها نزدیک گردانید». (7)

و از آنجا که خوردن مال حرام، و احتراز نکردن از آن، باعث هلاکت، و وصول به سعادت، موقوف به تقوی و ورع بود و آدمی که در دنیا هست محتاج به خوراک وپوشاک و مسکن و ماوی بود، اخبار بسیار در فضیلت تحصیل مال حلال وارد شده.

حتی اینکه حضرت رسول – صلی الله علیه و آله – فرمود که: «طلب حلال، واجب است بر هر مرد مسلم و زن مسلمه». (8)

«و هر که داخل شب شود در حالتی که خسته باشد به جهت طلب حلال، داخل شب شده است آمرزیده». (9)

و فرمود که: «عبادت، هفتاد جزء است، و افضل همه اجزاء، طلب حلال است». (10)

و در حدیثی دیگر وارد است که: «عبادت، ده جزء است، نه جزء آن در طلب حلال است». (11)

و فرمود که: «هر که از رنج دست خود بخورد چون برق خاطف از صراط بگذرد». (12)

«و هر که از رنج دست خود بخورد خدا به نظر رحمت به او نظر می کند، و هرگز اورا عذاب نمی کند». (13)

«و هر که از رنج دست خود بخورد خدا درهای بهشت را بر روی او می گشاید، تا ازهر دری که خواهد داخل بهشت شود». (14)

«و هر که از رنج دست خود بخورد روز قیامت در شمار پیغمبران خواهد بود، و اجر پیغمبران خواهد گرفت». (15)

«و حضرت رسول – صلی الله علیه و آله – هرگاه مردی را می دید و او را از او خوش می آمد می فرمود: آیا کسبی دارد؟ پس اگر می گفتند نه می فرمود از چشم من افتاد.

عرض می کردند: به چه سبب؟ می فرمود که: چون مؤمن را کسبی نباشد به دین خود مدارا و معاش می کند». (16)

و از آن حضرت مروی است که: «هر که چهل روز حلال بخورد خدای – تعالی – دل او را روشن می کند، و چشمه های حکمت را از دل او بر زبانش جاری می سازد». (17)

روزی بعضی از صحابه از آن جناب طلب کرد که: «از خدا بخواهد او رامستجاب الدعوه نماید. حضرت به او فرمود که: خوراک خود را پاک و حلال کن تادعای تو مستجاب شود». (18)

پی نوشت ها:

1- محجه البیضاء، ج 3، ص 205. و احیاء العلوم، ج 2، ص

2- محجه البیضاء، ج 3، ص 205. و احیاء العلوم، ج 2، ص

3- کافی، ج 2، ص 74، ح

4- کافی، ج 2، ص 76، ح

5- بحار الانوار، ج 70، ص 285، ح 68 – وسائل الشیعه، ج 11، ص 190، ح

6- وسائل الشیعه، ج 11، ص 190، ح

7- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

8- بحار الانوار، ج 103، ص 2، ح

9- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

10- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

11- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

12- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

13- بحار الانوار، ج 103، ص 10، ح

14- بحار الانوار، ج 103، ص 10، ح

15- بحار الانوار، ج 103، ص 9، ح

16- احیاء العلوم، ج 2، ص

17- محجه البیضاء، ج 3، ص 204. و احیاء العلوم، ج 2، ص

18- پیش فروش کردن.

کتاب: معراج السعاده / فضیلت اجتناب از مال حرام

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 347 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php