کد خبر : 245200 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

چگونه برچسب روى روغن موتور را بخوانیم؟

چگونه برچسب روى روغن موتور را بخوانیم؟ روغن موتور مایع حیاتى هر موتور احتراقى است. اگرچه روغن هایى که امروزه استفاده مى شوند، روغن هاى خام تصفیه شده هستند که در آزمایشگاه ها تولید مى شوند و به صورت مصنوعى تکامل مى یابند، با این حال استفاده از روغن موتور …

چگونه برچسب روى روغن موتور را بخوانیم؟

چگونه برچسب روى روغن موتور را بخوانیم؟

روغن موتور مایع حیاتى هر موتور احتراقى است. اگرچه روغن هایى که امروزه استفاده مى شوند، روغن هاى خام تصفیه شده هستند که در آزمایشگاه ها تولید مى شوند و به صورت مصنوعى تکامل مى یابند، با این حال استفاده از روغن موتور درست براى خودرو یکى از بخش هاى ضرورى در تعمیر و نگه دارى خودرو است. روغن موتور مناسب کمک مى کند که تمام اجزاى موتور به خوبى و نرمى کار کنند و در نتیجه احتیاج به تعمییرات کمتر دارند. تمام روغن موتورها شبیه به هم نیستند. اگر شما روغن موتور اشتباهى براى خودروى خود استفاده کنید، یا در میزان روغن موتور استفاده شده اشتباه کنید، آسیب جبران ناپذیرى به خودروى شما وارد مى شود و یا حداقل جایگزین کردن اجزاى خراب شده هزینه ى گزافى به همراه دارند. قبل از خرید هر نوع روغن موتور براى خودرو، مهم است که بدانید چگونه برچسب روى آن را بخوانید و اطلاعات مورد نیاز را به کسب کنید.

نوع روغن موتور که مناسب خودروى شما است را شناسایى کنید. قبل از خرید هر نوع روغن موتور باید بدانید وسیله ى نقلیه ى شما احتیاج به چه نوع روغن موتورى دارد. در کل سه نوع روغن موتور وجود دارد:

١- روغن تمام مصنوعى (Full Synthetic Oil)

٢- روغن سنتى (Conventional oil)

٣- روغن نیمه مصنوعى (Synthetic Blend Oil)

در داخل کتابچه راهنماى هر خودرویى بخشى وجود دارد که توضیحاتى درباره ى نوع روغن موتور مناسب براى خودرو آمده است. این تقسیم بندى را مى توان به بخش هاى زیر تقسیم کرد:

١- نوع روغن موتور (مصنوعى، سنتى، نیمه مصنوعى)

٢- ویسکوزیته روغن موتور، که مانند 5W30 بر روى روغن موتور نوشته مى شود.

درجه بندى ویسکوزیته توسط American Petroleum Instiute و یا Automotive Engineers انجام مى شود و با یک نماد بر روى برچسب روغن موتور درجه ى ویسکوزیته مشخص مى شود. ویسکوزیته روغن موتور نشانه دهنده ى مقاومت روغن در برابر جارى شدن است. روغن باید به اندازه ى کافى غلیظ باشد که به اجزاى مختلف اجزاى موتور بچسبد و هم زمان باید بتواند به راحتى در بین اجزاى موتور حرکت کند و به جریان در بیاید. دو عدد بر روى روغن موتور نوشته شده است یک عدد کوچکتر از دیگرى است. دماى موتور معمولاً غلظت روغن را مشخص مى کند.

براى روغن موتورى که ویسکوزیته 5W30 دارد، 5W به این معنى است که زمانى که موتور سرد است، ویسکوزیته روغن ۵ است به این معنى که زمانى که موتور هنوز سرد است روغن به راحتى به حرکت در مى آید. عدد دوم (٣٠) ویسکوزیته روغن است زمانى که موتور کاملاً گرم شده است.

یک کد دو حرفى بر روى روغن موتور وجود دارد که نشان مى دهد این روغن موتور براى چه خودروهایى تولید شده است. این کد مى تواند با حرف S شروع شود که مناسب موتورهاى بنزینى است و یا اینکه با C شروع شود که مناسب براى موتورهاى دیزلى هستند. حرف دوم نشان مى دهد که این روغن براى وسایل نقلیه تولید چه سالى مناسب است. حرف A نشان مى دهد این روغن مناسب خودروهایى است که سال تولید آنها قبل از ١٩٣٠ مى باشد. خودروهاى امروزى در دسته بندى N قرار دارند. بنابراین روغن مناسب براى خودروهاى بنزینی امروزى باید داراى کد SN باشد.

این کد براى کسانى که داراى خودروهاى کلاسیک هستند بسیار اهمیت دارد، زیرا انتخاب روغن نامناسب مى تواند به موتور خودروى کلاسیک آنها آسیب بزند. روغن هاى اولیه هیچگونه افزودنى براى حفاظت از موتور خودرو نداشتند، این افزودنى ها ممکن است باعث کاهش عملکرد خودرو و یا ایجاد آسیب به موتور شود.

روغن موتورهاى جدید داراى مواد افزودنى متعددى هستند که براى محافظت از اجزاى مختلف موتور اضافه شده اند. که شامل افزودنى هایى براى کنترل اکسیداسیون، جلوگیرى از خوردگى، تمیز نگه داشتن موتور، به حداقل رساندن سایش سوپاپ ها و جلوگیرى از زنگ زدگى به روغن موتور اضافه مى شوند.

پیدا کردن اطلاعات روى برچسب روغن موتور

پیدا کردن درجه ویسکوزیته بر روى برچسب روغن موتور بسیار آسان است. این عدد معمولاً بزرگ است و بر روى برچسب جلوى روغن موتور نوشته شده است. پیدا کردن کد Service Classification کمى سخت است. ممکن است بر روى برچسب جلوى روغن موتور باشد اما معمولاً بر روى برچسب پشتى قرار دارد. روغن موتورهاى قدیمى تر ممکن است توضیحات منحصر به فرد بیشترى نیز داشته باشند، مانند non-detergent یا economy.

علامت هایى که نشان مى دهد از روغن موتور اشتباهى استفاده مى کنید

اگر از روغنى با ویسکوزیته اشتباه استفاده کنید، اگر درجه ى آن کمى متفاوت باشد متوجه بروز مشکلى نمى شوید، با این حال فرسایش در موتور افزایش مى یابد و عملکرد موتور کاهش مى یابد. مخلوط کردن روغن سنتى با روغن مصنوعى و یا بالعکس مى تواند باعث ایجاد اختلال در حرکت روغن موتور شود و ایجاد مشکل در موتور و واشرها مى کند و مشکلات زیادى ایجاد مى کند.

اگر روغنى با service classification نامناسببراى خودرو انتخاب کنید، این کار باعث کاهش عملکرد خودروى شما مى شود و همچنین آسیب هاى جدى به موتور وارد مى کند. تولید گازهاى گلخانه اى افزایش مى یابد و موتور به دلیل کمبود مواد افزودنى جهت حفاظت از موتور آسیب هاى جدیدى مى بیند. براى تعویض روغن بهتر است تا به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا با در نظر گرفتن موارد ذکر شده روغن موتور خودروى شما را تعویض کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 441 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php